2007. július 12., csütörtök

Kritika

Hát akkor tollat, illetve klaviatúrát ragadnék az éjjel látottakkal kapcsolatban. Egyik szemem nevet, a másik sír. Anyu vitt be, nehogy útközben elkapkajank és megerőszakoljanak, s többszöri lerobbanás után végülis éjfél előtt fél órával már felmentem a mozi elé. Hangulat megvolt, az üres üzletek mellett elhaladva a mozi előtt több százan toporzékoltak. Jegyet már nem lehetett kapni a helyszínen, bár szerintem az igazi Potter függők nem az utolsó pillanatra hagyták a jegyek megvásárlását. Fent a büfénél elegánsan csak egy fél literes kólát kértem, szerintem én voltam az egyetlen akit nem takart el a literszám kukorica. Háromnegyed 12-kor engedtek be minket. Nagy örömömre pozitívan csalódtam a közönségben, abban a teremben ahol én is ültem az átlag életkor meghaladta a 18-at, ellenben a többi teremmel ahol szerintem túl sok Harry Potter pólós korlátozottan cselekvőképes ült. (Ezt sérelmezem, hisz keveseltem a 12-es karikát, a 16-os lett volna helyén való!) Sok szülő elkísérte gyermekét, de rengeteg felnőtt pár is érkezett, a friss házasoktól egészen a nagyszülőkig. Utolsó sorban ültem, középen, mindezt baráti, diák áron, 890 forintért.

Kicsit dünnyögtem, hisz nem is a film, hanem az előzetes 13 perc késéssel kezdődött, és a film hosszúságára való tekintet miatt beígért 5 perces szünet is elmaradt, amit egyfelől díjaztam, nem szerettem volna ha félbeszakítják a filmet és aztán indult volna újra a tülekedés , másfelől a hólyagom igencsak sérelmezte azt a fél literes kólát..

És akkor magáról a filmről. Nos, az igazat megvallva, akkora csalódást nem okozott, mint amekkorára számítottam. Ez az 5. rész simán übertelte az eső négyet összevéve, de korántsem volt tökéletes. Sőt. Nagy eltérések nem voltak, bár a film szegény Chót mutatta bűnbaknak a DS-sel kapcsolatban, holott tudjuk, hogy nem ő volt a ludas, valamint kicsi Gróp sztorija is egészen másképp festett a leírt sorokban, mint itt. Ron éppen ünnepelt kviddicsista volt amíg Hagrid bemutatta Harryt és Hermiónét pici öccsének, nos, itt ez nagyon nem így volt, de elnézzük, nem valami sorsdöntő mozzanat. A 3. észrevételem pedig az okklumencia oktatás megszűnésének oka. Tudjuk, hogy Harry Piton merengőjébe csöppenve látta a tanár siralmas múltját, nem pedig csupán okklumencia közben. De sebaj, bár elnézegettem volna a tizenéves Pitont:)

Gróp félelmetesen rosszúl sikerült, képzeletemben ennél sokkal kisebb, és .. más. Luna Lovegood meglepően szép kislány. Rosszabbra számítottam, és hát Dolores Umbridge alakítása előtt le a kalappal. Tökéletesen elkapott karakter, ráncról ráncra ilyennek képzeltem el. Mégis, talán Sírius mimikája a legtökéletesebb a filmben, mikor a főadiszálláson Harry harcias véleménynyilvánítására reagálva "kacsint". Na azt az egész moziterem elismerő morajlással jutalmazta. A csók-jelenet is elnyerte jutalmát, a többszáz fős nézősereg tapsolva bambulta a giccses fagyöngy alatti jelenetet. Nyelvet nem láttam, nem sokról maradtam le szerintem. Dudley rövidet, de annál dícsérendőbbet alakított, tökéletes alanya a hibbant karakter megtestesítésének.

Szóval, jónak jó volt, mégis azt kell sajnos mondanom, hogy a film élvezhetőségéből rengeteget volnt le a képregényszerű ugrálás. Nem éreztem egésznek a a filmet, a fontos kockákat vágták egymás után, rengeteg fontos jelenetet kihagyva, ami persze érthető a könyv hosszúsága miatt. De nekem akkor is akadozott, nem volt gördülékeny. Ha nagyon kritikus szemmel kell értékelnem, akkor azt mondom, hogy a film a könyv által nyújtott élménynek csupán 10%-át adja vissza. Aki nem olvasta a könyvet, annak egyszerűen nem lehetett élvezet a nézése. Megnézni jó volt, egy élmény, de senki ne gondolja, hogy a moziban láttottak helyettesítik az olvasást.

Bogdán, tudom, hogy bár Hermióne lábnyomához sem érhetek fel Nálad, de azon kívül hogy helyes leányzó, nekem elég szürke, és színészi alakítása, hogy is mondja, túl mimikált. Nem tetszett. Ellenben a Weasley ikrekkel. Nem azok a tipikus szépfiúk, de én megatláltam bennük a vonzót;)

Kriszti! Akkor olvasd el az egészet, tényleg. Bármit mondanék a nyelvezetére, csak azt nem, hogy szegényes. Az eredeti angol talán, bár szókincs fejlesztőnek tökéletes, a magyar előtt meg le a kalappal, szerintem brilliáns a fordítás, remek nyelvezettel.

Akit kicsit is érdekel Harry Potter, az nézze meg ezt a részt is, de csak és kizárólag a könyv olvasása után!!! Összegezve nem volt siralmas, de azért nem kereteztetem be a jegyemet.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

5 perc szünet?? vicc lett volna, főleg, hogy csak 2 óra 10 perc volt a film. ilyenről még nem is hallottam, hogy szünettel kettévágnának egy filmet. ez nem színház! hehhh. hú hallod, mi a westendben néztük és fél órával később kezdték olyn tömegnyomor volt. szerintem ennyi embert egy helyen még csak Londonban láttam a földalatti vonalakon. film előtt 10 perccel 20 méteres sor volt a női mosdók előtt, úgyhogy pár nőtársammal a férfi illemhelyiségben végeztük dolgunkat. egész őszintén én egy 14 év alattival nem találkoztam, de az átlagéletkor is 17 lehetett. nálunk csak nevettek, senki nem tapsolt (taps??! moziban??!). nem tudom amúgy, hogy elolvasom-e.. én egészen a harmadik részig megrögzött ellensége voltam a HP-nak. majd meglátom.. ha nagyon nem lesz mit olvasnom. :)

OFF
vigyázzatok magatokra és jó nyaralást!! már csak 2 nap. :) és Adri, fehérneműből sosem elég, úgyhogy most vásárolj, ha még kell valamit. én mindig nyaralás előt jövök rá pl, hogy nincs elég melltartóm. :P remélem, egyikőtök sem náthás. repülővel kapcsolatban rossz élményeim vannak nyomás ügyileg. fujjatok előtte orrot. de komolyan.
cupz

Névtelen írta...

ja és Adri! Hermionénél ezerszer szebb vagy! pont tegnap mondtam Tamáséknak, hogy kicsinek milyen helyes babaarcú hölgyemény volt, de most... ázott veréb. ;)

Adrienn írta...

nem hordok melltartót:)minek az nekem:)

Névtelen írta...

Na sziasztok!
Akkor kifejtem én is a véleményem a látottakkal kapcsolatban, először is megemlíteném Adrienn, hogy a blogokban ilyenkor a leírt szöveg előtt figyelmeztetni szokták az embert, hogy olyan dolgokat írsz le, ami a filmben van, tehát van aki nem szeretné megtudni mielőtt megnézi, pl én. (Spoiler)
Másodszorra bocsánat a kötekedésemért de nekem mindig furcsa mikor pl te is, sőt B is, úgy ad elő dolgokat mintha 10 éve ezzel foglalkozna és kutatná, mindegy, gondolom csak 1 szer olvastad...
A filmről, nekem tetszett, valóban sok az ugrálás, de ez az első 4 részben sem volt másképp. Valóban a ferdítéseket nem szeretem, sőt engem leginkább az zavar, mikor a látványban ferdítenek, amit ha úgy valósítottak volna meg mint a könyvben, akkor sokkal látványosabb lett volna, és nemhiszem, hogy nagyobb eerőfeszítést kellett volna tenni a grafikusoknak, jó példa erre a jóslatok, melyekből kiröppen a jóslatot mondó személy "szellem" alakban, és úgy mondja el a jóslatot, ez annál a jelenetnél igencsak jól nézett volna ki, mikor sorra estek a halálfalók fejére a kis gömböcskék. Valóban elnagyolt sok jelenet, és sose értettem hogy értenek meg emberek egyes részeket anélkül, hogy olvasták volna a könyveket, annyira szarul magyarázzák el. Hát ez a filmipar. Ami tetszett, az a Főnix rendje, és a halálfalók csatája, ilyen repkedő szellemalakos dementoros beütéssel :) Nameg Voldemort és Dumbledor harca, bár az is lehetett volna keményebb, és hosszabb, hiányoltam az életrekelt szobrokat a testvériség kútjáról. Összességében szórakoztató volt, és tökéletesen betölti azt a szerepet amit szánnak egy ilyen alkotásnak.
Talán ennyi, de ha valmit kihagytam, majd pótolom!
(Elnézést az esetleges íráshibákért)

Unknown írta...

Kérem, nem mese- és/vagy ifjúsági könyvről beszélünk mi itt? Úgyértem, kérem, miért lenne szegényes a nyelvezete. Nem felnőtt könyv. Ezt így körülbelül a legelső nyilvánvalóvá tette, azzal együtt, hogy korántsem törekszik szépirodalmi magasságokba. Ellenben műfajában angolul is, magyarul is erőteljesen megállja a helyét, mert arról szól, és úgy van felépítve, ahogy egy rendes jó mesének fel kell épülnie, és amiről egy rendes jó mesének szólnia kell. Innentől nyelvezetről nemigazán beszélünk.
Az adaptációkról meg már esett szó elég. Koncepció nélkül nincs miről beszélni. Pláne, ha még csak a célközönség életkorát sem sikerül eltalálni. (Félreértés ne essék, lehet olyan gyerekfilmet csinálni, ami felnőtteknek is szórakoztató, és fordítva. Olyat nem, ami mindenkihez egyaránt szól. Illetve de, de az szappanopera, nem film.)