2007. május 25., péntek

Törülköző nap

Istenem, milyen szép is az élet poloskák nélkül..

Na de nem ez a tárgy a mai bejegyzésnek. Emlékszem, még a tavalyi gólyatábor után nyüstöltem Bálintot (Nessust), hogy küldjön nekem képeket magáról, meg Marciról. Ne kérdezzétek miért, szimplán csak megkedveltem őkeet a tábor alatt, Marcival meg különösen jól elvoltunk az utolsó 1-2 napban, rengeteget beszélgettünk, ökörködtünk, vizipisztolyoztunk. Szóval, kértem, kaptam is képeket. Feltűnt, hogy a fiúk törölközöt viselnek a nyakukban, vagy éppen azt lengetik a képeken. Kérdeztem, miért van ez, strandon voltatok? Jött a válasz, hogy ja, nem csak Törölköző nap volt. Akkor éppen nem értettem a dolgot, de utána néztem, hisz kiváncsi, és művelődésre nyitott kislány vagyok én.

Bóklásztam a neten, jó sok oldalt végigböngésztem, és találtam is jó sok cikket, leírást az eseményről. Az "ünnep" ihletője Douglas Adams. Ki nem ismeri, lehet jelentkezni. Nos, ő egy kiváló sci-fi író volt. Tudom, még így sem vagytok sokkal közelebb néhányan, de akkor azt mondom... egerek, bolygók, galaxis, útikalauz, stopposok. Bingó, ez az!.:. Hitchhiker's guide to the galaxy.:. Bár sokan csak a remek filmadaptációt láttuk, valójában ez egy 5 részes "trilógia"(ez így kicsit paradox, de elvileg helyes:)-a quintológiánál jobban hangzik).

Douglas Adams 1952-ben született, s 6 éve, 2001-ben hunyt el. A rajongók május 25-öt választották emléke előtt való tisztelgésük napjául. Ilyenkor a rajongók fognak egy törölközöt, és azt hordják egész nap. Iskolában, munkahelyen, utcán, mindenhol. Nincs megszabva hol kell viselni, vagy hogy hány darabot, a lényeg, hogy legyen nálunk. Hisz tudjátok:


Törülköző: A lehető leghasznosabb dolog, amit csak magával vihet a csillagközi stoppos. Egyrészt komoly gyakorlati értéke van: beletakarózhatunk, hogy meleghez jussunk, míg átugrándozunk a Jaglan-Béta hideg holdjain; heverhetünk rajta, míg a Santagrinus-V ragyogó, márványhomokos tengerpartjain szívjuk a sűrű tengeri levegőt; felvitorlázhatjuk vele minitutajunkat, míg lefelé sodródunk a lassú, lomha Moth folyón; takarózhatunk vele, miközben Kakrafoon sivatagainak vörös csillagai ragyognak ránk; megnedvesíthetjük és fegyverként használhatjuk kézitusában; fejünkre tekerhetjük, hogy távol tartsuk a mérges gőzöket, vagy hogy elkerüljük a Traal bolygó Mohó Poloskapattintó Fenevadjának pillantását (észvesztően ostoba állat, azt hiszi, ha te nem látod őt, ő sem lát téged – annyi esze van mint egy cipőtalpnak, de nagyon-nagyon mohó); veszély esetén vészjelzéseket adhatunk vele, és természetesen beletörölközhetünk, ha még elég tiszta hozzá. Másrészt, és ez a fontosabb, a törülközőnek roppant pszichológiai jelentősége van. Miért, miért nem, ha a strag (strag: nem stoppos) észreveszi, hogy a stopposnak van törülközője, azonnal föltételezi, hogy fogkeféje, arctörlője, szappana, doboz kétszersültje, kulacsa, iránytűje, kötélgombolyagja, szúnyogriasztója, esőkabátja, űrruhája stb. is van. Sőt a strag boldogan odakölcsönzi a stopposnak a felsoroltak vagy egy tucat egyéb tétel bármelyikét, melyet a stoppos véletlenül „elvesztett”. A strag úgy gondolkodik, hogy aki széltében-hosszában bejárja stoppolva a galaxist, nomádul és csövezve él, hihetetlen nehézségekkel néz farkasszemet, és győz, és még azt is tudja, hogy hol a törülközője – az igazán olyan valaki, akit komolyan kell venni. Innen ered a kifejezés, mely a stoppos szlengbe is átkerült már: Hej, helltél már azzal a klufi Ford Prefecttel? Az aztán a sahár, mindig tudja, hol a törülközője! (Hellni: megismerkedni, beszélgetni, találkozni, lefeküdni valakivel; klufi: nagyszerű, belevaló fickó; sahár: igazán nagyszerű, belevaló fickó.)”

Senkit ne tévesszen meg azonban a dátum, a híres író nem május 25-én hunyt el, hanem két héttel előtte, 11-én. A két hetes késés csupán a rajongók értesítésésnek érdekében történt.

Galaxis-trilógia

  • Galaxis útikalauz stopposoknak (1978. – rádiójáték; 1984. – könyv; 1981. – tévéjáték; 2005. – film)
  • Vendéglő a világ végén (1980)
  • Az Élet, a Világmindenség, meg minden (1982)
  • Viszlát, és kösz a halakat! (1984)
  • Jobbára ártalmatlan (1992)
Ha esetleg felkeltette az érdeklődéseteket, fogjatok egy törölközőt, dobjátok a nyakatokba, vagy csak kössétek a hátizsákotokra. Vagy ha ma nem is, akkor jövőre.

u.i.: Sajnálom, ha valakit megbotránkoztatok, de egyszerűen sosem fogom úgy leírni a szót, hogy törülköző, mert nekem igenis törölköző. Csak úgy, mint a pizsoma is pizsoma, nem pedig pizsama. Fujj:)

u.u.i.: jut eszembe.. 42..

14 megjegyzés:

Adrienn írta...

idefigyúzz. 16:32 kor posztoltam. 16+32 az 48. ha kivonjuk belőle a mai dátumot( 25), akkor 23-at kapunk. zseni vagyok.pápá

Névtelen írta...

"Sajnálom, ha valakit megbotránkoztatok, de egyszerűen sosem fogom úgy leírni a szót, hogy törülköző, mert nekem igenis törölköző. Csak úgy, mint a pizsoma is pizsoma, nem pedig pizsama."

Bár nekem aztán teljesen mindegy, h hogyan írod, de az írásod címe "törÜlköző nap", pedig azt írtad h nem írod úgy le :) Egyébként a törölköző lenne a helyes, ugyebár a töröl alapján. Valamint a pizsAma lenne a helyes, a pizsoma meg tájszólás (mint a törÜlköző is), így végtére is azt sem lehet helytelennek venni. Csak magyartalan és szerintem idegesítő is :)

Adrienn írta...

a címben azért írtam le, mert az ünnep neve helyesen így néz ki. ettől függetlenül tájszólás vagy nem, fehérváron ugye nincs is, egyszerűen így szoktam meg, így áll a számra. zsoma, és ölköző:)
emlékszem az osztályban 33ból talán 5en mondtuk o-val a pizsit. megszokás kérdése:)

Marz írta...

Pucsuly én veled vagyok.

Szerintem is törölköző...

Adrienn írta...

köszönöm, kedves.. de a pizsire nem mersz mit írni, mi? na tsók. ja és láttam iwien h ö vel írtad. dobbant a szivecském nagyot.
ne menj eeeeeeeeeeel

Névtelen írta...

;)

Adrienn írta...

ezt már szeretem;) has maradsz, ígérem többet látsz. vagy így sem éri meg?:O

Névtelen írta...

Adri, tájszólás mindenhol van, pláne ott falun ahol laksz! :P:P:P

Adrienn írta...

akkor most a fehérváriakat megkérném, h esenek neked, Szögedinek...:P
falu, viccelődjünk csak ezzel.. már Bogdánt is megfertőzted..

Adrienn írta...

majd jövök, ki menék a kerbe a disznyókhoz..

Kriszti írta...

Tényleg törölköző. Ebben egyetértek, de pizsoma.. :D én még csak hallani sem hallottam, de ez inkább rám nézve lehet ciki. legyen egyszerűen pizsi :P

Névtelen írta...

Adri!A pizsama kontra pizsoma ügyben én tudod, hogy melletted állok:D A törülköző-törölköző esetén, pedig kedves névtelen csak a annyit, hogy a magyar sztenderd szabályait az MTA által kiadott A magyar helyesírás szabályai című könyvben rögzítették, melyben az áll, hogy "törülköző VAGY törölköző", tehát midkettő egyaránt elfogadott magyaros, helyes, így erről felesleges is vitázni.

csibiur írta...

nemtom ezt a "pizsomát" ki találta ki...de jó nagy buzi volt :D
sosem hallottam még

Adrienn írta...

akkor ez lehet h tényleg fehérvári cink??:) nekem tetszik, és sokkal könnyebb kimondani 'O' val, de, ja, inkább hívom majd pizsinek, hálóruhának, vagy egyszerűen "az ott"-nak. látom nem vagytok zsánerek, osztanak a szegediek rendesen:)
és drága Eszterkém igazad van. ezt már én is fellapoztam, mind2 helyes, csak annak ellenére h sokan Ü vel mondják a törölközöt, a logikusabb ember valóban a töröl igéből indul ki. pár "parasztosan" pl kitörülted?:):):) sebaj, fehérvár mellett kiállok annyival, h 2/ből csak egy szót mondok tájszólva:)